fbpx

Nasza Babcia – Škoda Octavia TS (Touring Sport) typ 995

Dodano 02.08.2019

Škoda Octavia TS (Touring Sport) typ 995

  • Rok produkcji: 1962
  • Silnik:
    • Pojemność: 1089 cm³
    • Moc: 36,8 kW (50 KM) przy 5500 obr./min
    • Maksymalny moment obrotowy: 74,5 Nm przy 3500 obr./min
    • Prędkość maksymalna: 128 km/h
  • Spalanie: 9 litrów na 100 km
  • Wymiary:
    • Długość: 4065 mm
    • Szerokość: 1600 mm
    • Wysokość: 1430 mm
  • Masa całkowita: 1270 kg

 

    Škoda Octavia – Był to ósmy model wprowadzony do produkcji Skody po II wojnie światowej. Podstawową wersją był dwudrzwiowy sedan, którego produkcję rozpoczęto w 1959 roku. Auto, w porównaniu z poprzednikiem, którym była produkowana tylko przez cztery lata Skoda 440 (popularny Spartak), otrzymało nowocześniejszy design nadwozia, nowe przednie zawieszenie, w którym pojawiły się sprężyny śrubowe i teleskopowe tłumiki drgań oraz zmodyfikowane wnętrze.

   Skoda Octavia (typ 985, od 1961 r. typ 702) napędzana była silnikiem o pojemności skokowej 1089 cm3 i mocy 40 KM, mocniejsza Skoda Octavia Super (typ 993, od 1961 r. typ 703) (1221 cm3, 45 KM).

   W 1960 roku do oferty dołączyła Skoda Octavia TS (Touring Sport) (typ 995) z silnikiem 1089 cm3 o mocy 50 KM przy 5500 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 74,5 Nm przy 3500 obr./min oraz dwoma gaźnikami Jikov 32 SOPc. Auto to rozwijało prędkość maksymalna 128 km/h, przy średnim zużyciu paliwa 9 l/100 km. Rok później do produkcji trafiła Škoda Octavia 1200 TS (typ 999) z silnikiem 1221 cm3 o mocy 55 KM. W latach 1960-1964 łącznie wyprodukowano 2273 egz. obu typów.

   W 1961 roku Octavia przeszła lifting. W przedniej części nadwozia pojawiła się nowa atrapa wlotu powietrza chłodnicy (identyczna jak w modelach Felicia i Octavia TS), górne części tylnych błotników zostały podniesione (otrzymały tzw. skrzydła w stylu amerykańskich krążowników) oraz zamontowano nowe światła zespolone, a korek wlewu paliwa otrzymał maskującą pokrywę. We wnętrzu zmieniła się deska rozdzielcza i zmodyfikowano konstrukcję siedzeń oraz mechanizm zmiany biegów. Podwyższona została także moc jednostek napędowych z 40 KM do 42 KM oraz z 45 KM do 47 KM.

   Skoda Octavia stała się popularnym autem, nie tylko w ówczesnej Czechosłowacji. Za pośrednictwem Polmozbytu można było kupować ją w Polsce, gdzie szybko zdobyła ogromną popularność i uznanie użytkowników. Ceniono dobra jakość, nowoczesność i niezawodne zawieszenie. W Chile Octavia nazywana była … jeepem, gdzie znakomicie sprawdzała się w górzystych regionach tego kraju.

  W Nowej Zelandii spółka Motor industries produkowała w małych seriach samochód o nazwie Skoda Trakka, który był pikapem zbudowanym na bazie podzespołów Octavii i miał ładowność 500 kg. Od 1971 roku auta te w zestawach do montażu eksportowano do Indonezji.

  Skoda Octavia wraz z pochodnymi wersjami, okazała się ówczesnym sukcesem producenta. W latach 1959–64 wyprodukowano w Mlada Boleslav, Kvasinach i Vrchlabi łacznie 380 262 egzemplarze samochodów, z czego 365 379 egz. stanowiły Octavie w wersji sedan i kombi oraz roadstery Felicia.

Chcesz sprawdzić auto przed zakupem?
Umów się na bezpłatną jazdę próbną w naszym salonie

Zapraszamy do kontaktu. Na spotkaniu przedstawimy Państwu szczegółową ofertę.





#

Chcesz sprawdzić auto przed zakupem?
Umów się na bezpłatną jazdę próbną w naszym salonie

Zapraszamy do wyboru lokalizacji w Starogardzie Gdańskim lub Elblągu. Na spotkaniu przedstawimy Państwu warunki zakupu.





#

Chcesz sprawdzić auto przed zakupem?
Umów się na bezpłatną jazdę próbną w naszym salonie

Zapraszamy do wyboru lokalizacji w Elblągu lub Starogardzie Gdańskim. Na spotkaniu przedstawimy Państwu warunki zakupu.





#

Chcesz sprawdzić auto przed zakupem?
Umów się na bezpłatną jazdę próbną w naszym salonie

Zapraszamy do wyboru lokalizacji w Starogardzie Gdańskim lub Elblągu. Na spotkaniu przedstawimy Państwu warunki zakupu.


#
HADM Gramatowski